This is an old revision of the document!
Table of Contents
Stegen att bygga karaktären
Välj Ras
Från race
fyll i ras egenskaper
- Möjliga save bonus
- Möjliga vapen du är proficient i
- Andra ras egenskaper
Välj klass
Från classes
fyll i klass egenskaper
- Vilka saving throws du är prodoficient i
- vilka vapen, pansar osv du är proficient i
- vilka skills du är proficient i
- Spell DC om kan göra sånt
- Hitpoints
- Hitdice
Ability scores
Gör och placera in dina ability scores enligt: ability scores
Fyll i bas info
Proficiency bonus: +2
Ålder
Utseenede
Längd
Vikt
Resolve points: 1
Bas utrustning
Man för någonting för varje proficiency som karaktären har. Varje sak är max 50gp
Spell casters får allt dom behöver för att kasta (spell focus, spell book osv)
Tools: Får en Toolkit för det
Vapen: Får ett vapen av den typen, Max ett simple och ett martial. Om den använder ammunition så får du sådana och en quiver/pouch. Om den är kast vapen: dart: 2d6 stycken, javelin: 2d4 stycken, andra vapen man kastar: 2 stycken.
Panssar: Du får bara en pansar fast du har flera proficiencies. Välj vilken av följande du vill ha:
- Padded(Light)
- Leather(Light)
- Studded leather(Light)
- Hide(Medium)
- Chain shirt(Medium)
- Scale mail(Medium)
- Ring mail(Heavy)
Musik intrument: Får en sådan
Skills:
- Athletics: Climber's kit
- Acrobatics:Rope, silk (50 feet)
- Sleight of Hand: Pengar(Se nedan)
- Stealth: En Cloak som get +1 till hide checks in en av följande(välj vilken): Skog, öppen teräng, dungeon/grotta, svamp, snö, stad.
- Arcana: Wizard scroll level 1 (som inte kräver special materials)
- History: bottle of ink, an ink pen, 10 sheets of parchment.
- Investigation: bottle of ink, an ink pen, 10 sheets of parchment.
- Nature: några herbs: Akbutege 2 st, Thurl 2 st, Yaran 1st
- Religion: Holy water (flask)
- Animal Handling: Donkey or mule with a pack saddle,
- Insight: Pengar(Se nedan)
- Medicine:Healer’s kit
- Perception: Pengar(Se nedan)
- Survival: Tent, two-person, Bedroll, Mess kit,Tinderbox, Rope, hempen (50ft), Backpack, Waterskin, Sack
- Deception: Pengar(Se nedan)
- Intimidation: Pengar(Se nedan)
- Performance: Pengar(Se nedan)
- Persuasion: Pengar(Se nedan)
Arbets träning
Alla har trenat på arbetsplatsen och får då en begränsad bonus: Alla bonus: Om du redan proficiency bonus för saker, du får en extra +1.
- Horse & Eagle: Kund service: När du fungerar som tjänare eller liknande service situation, du får din proficiency bonus till persuation checks.
- TOSHA's Herbalism Hut: Välj 3 herber, du får din proficiency bonus för att hitta och processa dom.
- SHANA's Alchemist Shop: Välj, 3 grund nivå (simple) alcemical sakeker, du får din proficiency bonus för att göra dom.
Pengar
Alla får också lite pengar i början:
- Bas: 3d20 Silver
- Om du är högre level eller fått “pengar” från proficiences multiplicera Bas pengarna med (level*level+Pengar)
Köp utrustning
Från: Equipment
Obs: Riktigt i början behöver du inte ha mycket egentlig rese eller “äventyrs” utrustning, eftersom gruppen borde få in pengar före ni måste fara längre bort.
